מודולות לרכזים

תכנית לפיתוח מקצועי לרכזי מקצוע בבתי הספר היסודיים בהרצליה, רמת השרון וחוף השרון

פרוט המודולות

תקשורת בינאישית  עם עמיתי הוראה ומקבלי החלטות 12 שעות

מטרות התכנית:

  1. הקניית כלים ומיומנויות לעמידה מול קהל והעברת מסרים ושיפור יכולת העברת שיעור/ישיבה/פרזנטציה באופן ברור, זכיר, מעניין ומותאם לקהל היעד
  2. הפנמה ויישום של מיומנויות לתקשורת בינאישית, אשר יסייעו למשתתפים להבין טוב יותר כל אינטראקציה בינאישית ולנהל מערכות יחסים בצורה אפקטיבית יותר
  3. הקניית כלים לחשיבה חדשנית ויצירתית בתחומי התוכן של המשתתפים, ויציאה מקבעונות מחשבתיים אשר מאפיינים אותנו כבני אדם, ולעיתים מעכבים אותנו בתהליכי תקשורת ארגוניים 

סטוריטלינג

(12 שעות וידטואלי)

מטרות התכנית:

  1. להבין את כוחו של הסיפור ככלי עוצמתי לקידום למידה פעילה, חוויתית ואפקטיבית
  2. להיחשף לרעיונות ולדוגמאות של מתודת הסטוריטלינג בתחומי הדעת השונים, במטרה לעורר מעורבות ולקדם תהליכי למידה
  3. להתנסות בכלים טכנולוגים מגוונים ליצירת סיפור דיגיטלי

משחוק – 12 שעות

מטרות התכנית:

  1. למידה מבוססת חוויה
  2. יצירתיות ויזמות
  3. סדנת יצירת שיעורים ממושחקים
  4. לצאת מהקופסה – משחקים במרחבים שונים.
  5. גיוון ופיתוח דרכי הוראה
  6. פיתוח צוותי

שפה – מודולות נוספות אפשריות לבחירה 

אסטרטגיות הוראה בכיתה הטרוגנית

(15 שעות – וירטואלי פרט למפגש הראשון)

  1. הקנייה, תרגול והדגמה של אסטרטגיות למידה  הן בהיבט של המורים והן בהיבט התלמידים
  2. העלאה של הידע אודות דרכי החשיבה של תלמידים, שגיאות צפויות והתאמת אסטרטגיות רלוונטיות
  3. פיתוח יכולת רפלקטיבית של המורה כלומד באמצעות ניתוח שיעורים מצולמים ותמלול שיעורים

הבנת הנקרא – מהלכה למעשה

(15 שעות- וירטואלי, פרט למפגש הראשון)

  1. מיומנות בבסיס הבנת הנקרא
  2. מהן אסטרטגיות- הבחנה בין סוגי אסטרטגיות
  3. עקרונות כלליים בהוראת הבנת הנקרא

מודולות מחוזיות – תקשוב

  • פסג"ה נתניה – יזמות וחדשנות
  • פסג"ה הרצליה – תקשורת בינאישית עם עמיתי הוראה ומקבלי החלטות
  • פסג"ה פתח תקוה – למידה באמצעות Minecraft
  • פסג"ה ר"ג – תרבות ארגונית בסביבת ענן 365
  • קריית אונו (שלוחת פסג"ה ר"ג) – מרחבי לימוד חדשנייים
  • פסג"ה חולון – PBL בסביבה מתוקשבת
  • פסג"ה בת ים – לוקחים אחריות דיגיטלית
  • פסג"ה תל אביב – TO BIT OR NOT TO BIT – תכנות באמצעות רכיב micro-bit

מודולות במתמטיקה

חלופות בהערכת מתמטיקה

  1. סוגיות בהערכת הישגים
  2. סוגי פריטים בהערכת הישגים – (פריטים סגורים, פריטים פתוחים, סוגי open ended questions)
  3. התנסות בפיתוח מחוונים מסוגים שונים (מחוון הוליסטי / מחוון אנליטי וכו') כולל התנסות בשדה
  4. תצפיות – עקרונות לעריכת תצפיות, מהימנות ותוקף
  5. ראיונות – עקרונות לעריכת ראיונות, מהימנות ותוקף
  6. הנמקות תלמידים – זיהוי והערכת אסטרטגיות חשיבה של תלמידים
  7. מפות מושגים – מיפי מושגים ככלי הערכה

סביבות למידה במתמטיקה

  1. מהן סביבות למידה ומה חשיבותן- סוגי סביבות למידה, עקרונות לעיצוב וארגון הסביבה,  תפקיד המורה בהוראה
  2. הכרות עם המחוון לסביבות למידה והתנסות בו
  3. קירות פעילים- מה העקרונות לבניית קיר פעיל. דוגמאות והתנסות
  4. שיעור גמיש- מהו? התנסות בשיעור גמיש
  5. סביבה מתוקשבת- דוגמאות לשיעורים הכוללים תקשוב, היכרות עם אפליקציות וכלים שיתופיים. דגש על עין ביקורתית בנושא של משחקים מקוונים ואפליקציות       
  6. למידה חוץ כיתתית- יתרונות ה"טיול המתמטי", אפשרויות ללמידה חוץ כיתתית כולל דוגמאות

חידות כעזר ומנוף לפיתוח חשיבה מתמטית

  1. פיתוח היכולת לחקור
  2. היכרות עם משימות ברמות חשיבה מסדר גבוהה
  3. מטודולוגיה של בעיה מובילת שיעור

הוראת השברים הפשוטים בכתה ההטרוגנית

  1. מענה להוראה דיפרנציאלית בנושא שברים
  2. ניתוח פעילויות מתמטיות לתלמידים מתקשים ומצטיינים במטרה לבנות להם תכנית עבודה אישית
  3. בחינת דרכי ההוראה במטרה להוביל את התלמידים ללמידה עצמית ולאתגר אותם